***

 

Viimetalviseen tapaan erityisesti junaliikenne on vaikeuksissa milloin lumen, milloin pakkasen takia. Oikea syy ongelmiin löytyy Helsingistä missä pääosa junista huolletaan ja mistä pääosa niistä joutuu käymään matkansa aluksi tai lopuksi. Päärautatieasema on mikä on, nykyisin ahdas ja siksi VR ehdottaakin junavuorojen karsimista jotta aikatauluissa paremmin pysyttäisiin.

Ratkaisu on tyypillistä omaan jalkaan ampumista, kuin kumipyörälobbaajien tilaama. Tärkeämpää olisi rakentaa uusi päärautatieasema joka vetäisi kunnialla sen raideliikenteen mikä maassa tarvitaankin ja antaisi jopa mahdollisuuksia lisätä sitä. Jos  sellainen ei mahdu nykyiseen koloon Helsingin keskustaan, se pitää rakentaa väljempään paikkaan ja järjestää ydinkeskustan ja uuden aseman välinen liikenne tarpeeksi tiheällä heiluriliikenteellä, vaikka nykyiseen tapaan maan päällä tai sitten uudella metron sivuhaaralla maan alla. Tuolla ratkaisulla saataisiin maata ydinkeskustan kehittämiseen ja tilaa raideliikenteen kehittämiseen. Ensimmäinen mieleen tuleva uusi päärautatieaseman paikka on tietysti nykyinen Pasilan ratapiha-alue, siihen mahtuisi moninkertainen määrä raiteita nykyiseen Linnunlaulun ränniin verrattuna. Junien huollolle ja varastoinnille löytyy tilaa varmasti muualtakin, tämä Pasilankin alue kun nykyisin alkaa olla keskustan tuntumassa ja siten turhan arvokasta vain työmaa-alueeksi.



***



Juuri tuossa aiempana taisin mainita miten työtuntien määrä ei kerro mitään siitä mihin niitä käytetään. Asiaa on nyt tutkittu ja Suomessa työajasta kuluu kolmannes muuhun kuin työntekoon. Netissä, Facebookissa tai nokakkain joutavia jaaritellen aikaansa käyttävät erityisesti pitkällä työpäivällään rehvastelevat yrittäjät ja johtavassa asemassa olevat. No, lopun aikaa voi sitten kyylätä alaisten tulemisia ja menemisiä koska kaikille varkaille ja kuormasta syöjille on yhteistä että luulevat muidenkin toimivan samoin.



***